
6      Humanist Perspectives, Issue 179, Winter 2011-12

In 1981, the Kent Commission Report cau-
tioned Canadians “in a country that has al-
lowed so many newspapers to be owned by a 

few conglomerates, freedom of the press means, 
in itself, only that enormous influence without 
responsibility is conferred on a handful of peo-
ple.” (Kent 1981: 217).

The concentration of media about which the 
Commission reported has accelerated, resulting 
in the emergence of the ‘multi-media conglom-
erate’. One example is Quebecor Media Inc. 
(QMI). QMI owns or controls Videotron (a cable 
TV and internet provider), Sun Media which op-
erates 46 newspapers including 9 major dailies 
such as the Sun chain, Group TVA (19 broadcast-
ing stations), Sun News TV and an assortment of 
video, publishing, and film operations.

The concentration of power in fewer and 
fewer hands is compounded by the links with 
our political systems where there are some inter-
national parallels. In the U.K., James Murdoch, 
scion of the Murdoch media empire, is a fre-
quent podium companion of Conservative P.M. 
David Cameron. Andy Coulson, then edi-
tor of Murdoch’s News of the World, entered 
Cameron’s service in 2007, becoming Cameron’s 
Press Secretary when the Conservatives won the 
2009 election. In Canada, Kory Teneyke was an 
advisor to Preston Manning and Mike Harrris 
until July 2008 when he became Stephen 
Harper’s Director of Communications. In July 
of 2009, he left in order to set up QMI’s Sun 
News TV station. When he resigned, he was re-
placed by Luc Lavoie who was a senior aide to 
former P.M. Brian Mulroney who is currently a 
Director of QMI.

These questionable relationships become 
further problematic evidenced by clear abus-
es of power. For example, in the U.K. Andy 
Coulson has been charged in a phone hacking 
scandal; in Canada, Stephen Harper was seen 
to be supporting his former Press Secretary in 
Quebecor’s bid to establish Sun TV News while 
during the process, Teneyke lied about the na-
ture of the category that QMI was seeking from 
the CRTC. He was also guilty of engineering 
false signatures in order to discredit a petition 
opposing the application.

In Manitoba, the Kent Commission’s warn-
ing about the danger of media concentration is 
evident in QMI’s ownership of the Winnipeg 
Sun. QMI’s Pierre Karl Peladeau, who earns an 
approximate $4.8 million annually, has locked 
out various staff no fewer than 10 times, un-
abashedly uses his media empire to rail against 
the power of unions, and admits to having no in-
terest in balanced reporting, claiming a “small-c 
conservative” bias.

Fourteen consecutive pre-election issues 
in the Winnipeg Sun were examined for the 
frequency of the promotion of the core of the 
neo-liberal ideology, which promotes smaller 
government and the meeting of human need ex-
clusively through the private sector. The ideol-
ogy denigrates public services, represents taxa-
tion as inherently evil, exaggerates problems 
such as public debt (as a reason to cut public 
services,) and blames unions for distorting the 
operation of the free market. Expenditures on 
measures, which “get tough” on crime and the 
military are exceptions to the ideology’s general 
dislike of public services and taxation.

Peter Hudson

Fast Facts: 
Local Implications of Corporate Media 
Concentration



Humanist Perspectives, Issue 179, Winter 2011-12     7

In the 14 issues of the 
Sun examined, there were 
9 lengthy pieces devoted 
to promoting tax cuts and/
or exposure of “scandal-
ous” public expenditures. 
There were twelve pieces 
criticizing public services 
and institutions in general, 
extending to 17 if gratu-
itous shots at the CBC 
are included. There were 
5 pieces overtly critical 
of unions, one of which 
consumed the entire front 
page with a scurrilous 
3-inch headline.

Getting tough on 
crime commanded the at-
tention of no fewer than 17 articles. There were 
39 praising the military, some boosting Sun TV 
presented as news, some in praise of the Federal 
Conservatives, and a couple downplaying the 
environment as a major issue. There were 13 
articles highly critical of the Federal NDP. The 
count also revealed 19 pieces which seem to 
present an opposing viewpoint, but of these, 13 
were letters to the editor, which were all rebut-
ted by the editor. Four other pieces were Jack 
Layton obituaries, leaving only 2 pieces that can 
be placed in the opposite ideological camp.

Early Manitoba election coverage has treat-
ed the New Democrats as incompetent ideo-
logues, with no attempt at balance. The most 
outrageous example was a front page dedicated 
to the depiction of NDP leader Greg Selinger 
clad in a barrel with a two-inch headline that 
read, “It’s the economy stupid”. None of these 
front-page attacks referred to a news item, but to 
opinion pieces. The opposition parties received 
unquestioned matter-of-fact reporting.

The Sun has also made much of a “bloated” 
civil service in Manitoba. No attempt has been 
made to discuss whether or not such “bloaters” 
were providing some useful service in health, 
education and a host of other things we value. 
Moreover, the Sun was inaccurate in claiming 
that Manitoba was last among the provinces in 

the “bloater league table.”
The final evidence of 

bias concerns some of the 
major sources of opinion. 
One is the Frontier Centre, 
the mandate of which is 
to promote the expansion 
of the private sector at 
the expense of the public 
sector. It enjoys a regular 
Winnipeg Sun column as 
well as being frequent-
ly cited. Another is the 
Taxpayer’s Association, 
which promotes an ide-
ology of tax cutting and 
small government. During 
the recent Federal election 
its spokesperson was pro-

moted to political commentator. He continues to 
be frequently cited. These people are lobbyists, 
not journalists.

Given Peladeau’s admission of bias, the content 
analysis of the Winnipeg Sun, and the ink allocated 
to lobbyists, the conclusion is that the paper is dedi-
cated to the dissemination of propaganda defined 
as “(presenting) information primarily to influence 
an audience” … “Propaganda is often biased, with 
facts selectively presented... to further a political or 
other type of agenda.”

It is even more disturbing that this propagan-
da is widely distributed gratis. In Winnipeg, the 
Sun is made available free of charge at Robin’s 
Doughnuts franchises, on Winnipeg Transit 
buses and other locations across the city. The 
source of this largess is The Peak of the Market, 
a Manitoba growers co-op established to market 
the members’ produce. The extent to which the 
Sun, along with the Peak of the Market’s char-
ity, is successful in “furthering a political agen-
da”, such as influencing the pending provincial 
election, is unknown. But the persistent attempt 
is a frightening abuse of privilege, realizing the 
worst predictions of the Kent Commission.

Peter Hudson is a senior scholar, Faculty of Social 
Work, University of Manitoba and a Canadian Centre 
for Policy Alternatives Manitoba Research Associate.

There were 39 
[articles] praising 
the military, some 
boosting Sun TV 

presented as news, 
some in praise 
of the Federal 

Conservatives, and a 
couple downplaying 
the environment as a 

major issue.


